AVANGARD VE KİTSCH
Bir toplumda sanat hem kitsch hemde
avangard olabılır. Aynı düzen ve aynı kültürün parçalarına sahip bir toplumda Braque
tablosu ve Saturday Evening Post kapağı gibi birbirinden farklı şeyler aynı
anda ortaya çıkabilir. Batı burjuva toplumunda ortaya çıkan Avangard kültür ile
tarihe dair üstün toplum eleştirisinin ortaya çıkmasına neden
olmuştur.1850-60'ların entelektüel bilincinin bir parçası haline gelen avangard
bakış açısı sanatçılar tarafından bilinçsizce de olsa özümsenmişti. Sanatta avangardın
işlevi"deney yapmak" değil ideolojik karışıklık ve şiddetin ortasında
kalmışken, kültürün ilerlemesini mümkün kılacak bir yol bulmak olduğu görüldü. Halktan
uzaklaşan avangard sanatçı, sanatını sınırlayarak göreceli durumların çözümlendiği
ya da konu dışı kaldığı bir mutlak durumun ifadesine ulaşmaya çalışarak, onun
yüce konumunu korumak için çabaladı. "Sanat sanat içindir" ve
"yalın şiir" ortaya çıktı. Böylece konu veya içerik adeta veba gibi
kaçınılması gereken bir şey haline gelir. Avangard, mutlak olanın arayışında
iken "soyut’ yada "nesnel olmayan" sanata -aynı zamanda şiire
de- ulaştı. Avangard tanrıyı değil, sanatın öğretilerini ve işlemlerini taklit
ettiği -“taklit etmeyi" Aristotelesçi anlamda ortaya çıkarır. "Soyut"un
yaratılışı böyledir. Picasso, Miro, Kandinsky, Brancusi,Klee, Matisse ve
Cézanne ilhamlarını çalıştıkları
ortamdan alırlar. Mekân, yüzey, şekil, renk vs buluşları ve düzenlemesi ıle
uğraşırlar ve bu etmenler haricindekileri dışarıda bırakırlar. Avangardın olduğu yerde arkagard vardır.
Sanayileşmiş Batı'da ikinci bir yeni kültürel olgu olarak kitsch ortaya
çıkmıştır.Renkli baskılar,dergi kapakları,illüstrasyonlar, reklamlar, çizgi
romanlar,Tin Pan Alley müziği,step dansı, Hollywood filmleri, ticari sanat ve
edebiyat. Kitsch, Batı Avrupa ve Amerika’da şehirleşmeyi sağlayan ve okur
yazarlığı yaygınlaştıran sanayi devriminin bir ürünüdür. Kitsch ile halk boş
vakitlerini ve konforlarını diledikleri gibi düzenleyebiliyordu.Şehirlere
yerleşen köylüler okuma yazma öğrendiler ama şehrin geleneksel kültüründen tat
almalarını sağlayacak boş vakit ve konforu elde edemediler.Taşra olan halk
kültürlerini yitirdiler ve şehirli yeni kitleler kendi tüketim alışkanlıklarına
uyacak bir çeşit kültür sağlaması için toplum üzerinde baskı uygulamaya
başladılar. Avangard’a karşı bilgisiz,
sadece bir kültürün sunabileceği eğlence için aç olan kimselere hitap eden
taklit kültür, kitsch. Kitsch bilgisizliği körükler. Akademik olan herşey kitschtir.
Sanayileşmenin ilerleyişi ile toplum yerel sanatların ürünlerindense dergi
kapakları fotogravür gibi makine yapımı olan kitschi, el yapımı bir üründen daha
düşük fiyata satınalınabilir olanı tercih etti. Kitsch, daha ucuza yeniden
üretilebildiği için Rembrandt'tan çok daha kâr getiren birşey oldu. Dwight
Macdonald," Cahil köylüler akademik kitchin önde gelen temsilcilerinden
sosyal gerçekçi ressam İlya Repini, kendi ilkel halk sanatlarına yakın
bulurlar. Bu resimler doğal bir gerçekçiliğe sahiptir ve dramatiktir. Bir
hikaye anlatırlar. Resim hakkında yeterli bilgi sahibi olmayan köylüler yada
halk tarafından kolaylıkla anlaşılabilektedir. Pablo Picasso’nun resimlerinin
soyut ve realist olmamasından dolayı köylüler için resimler zor anlaşılır
bulunmaktadır. Bu resimleri anlayabilmek için sanat hakkında bilgi sahibi olmak
gereklidir. Köylü bu nedenlerle Repin’in resimlerini istemektedir ve Repin’e
kültürlü seyirciyi resimlere bakmaya yönelten içgüdülerin aynılarıyla bakar.Kitleler
formalizm’den kaçmaya ve ‘sosyalist gereçekçiliğe’ karşı hayranlık duymaya
şartlandıkları için Tretyakov’a (Moskova’nın çağdaş Rus Sanatı müzesi: Kitsch)
giderler. Avangard sanat süreçlerini taklit ediyorsa kitsch, onun sonuçlarını
taklit eder. Kitsch, totaliter devletlerin kendilerini halka sevdirmelerinin
ucuz yollarından biridir. Kitsch ile toplumun kültür düzeyi yükselemez. Bu
sebepten dolayı avangard yasak addedilir. Faşistlerin ve Stalin yanlılarına
göre avangard sanatın temel sorunu aşırı eleştirel olmaları değil de aşırı
‘saf’ olmalarıdır, öyle ki avangard ile etkili propaganda yapmak çok zordur
Kitsch, bir diktatörü insanların ‘ruh’uyla daha yakın bir ilişki içerisinde
tutar. Resmi kültür, genel kitle seviyesinden üstün olursa, bir ayırım tehlikesinden
bahsedilir.(1)
Sanat
tarihçisi Yve-Alain Bois ise kitsch teriminin ömrünü çoktan doldurduğunu
savunur. Ona göre bu terimin yerini ‘gösteri’ (spectacle) almıştır. Gösteri Toplumu kitabında Guy Debord,
“tüm hayatın devasa bir gösteri birikimine”, “bir temsile” dönüştüğünü yazar.Ve
“gösteri, imaja dönüşene kadar yoğunlaşmış sermayedir. Paranın öteki yüzüdür.(2) Spectacle’ı medyada, reklamlarda, show dünyasında,
düğünlerde,gelinlerde (kollarını ve boyunlarını altınlarla doldurmaları gibi..), politikacıların güç gösterileri
yapması(Tayyip Erdoğanın parti propagandalarında gövde gösterisinde bulunması
gibi),Parti afişlerinde, bayraklarında,faşizmde
ve toplum yaşantısında her yerde karşılaşabiliyoruz. Günümüz mimarisinde (Burj-Dubai..gibi)
en yüksek binaların finans binaları (Otel,Rezidans,İş Merkezi vs.) olması da
toplumda paranın çok önem kazandığına örnektir. Guy Debord’a göre ‘Artık
gösteri bütün gerçekliğe işlemiştir. Beş temel özelliğe sahiptir: kesintisiz
teknolojik yenileme; devlet ve ekonominin birleşmesi; gizlilik; yalan; şimdiki
zamanın ebedileştirilmesi…Gösterinin egemenliğinin ilk önceliği tarihsel
bilginin silinmesidir.(3) Greenberg’in bahsettiği Kitsch’i
ve Guy Debord’un bahsettiği Spectacle’ı Türkiye'de çok sık görebiliyoruz.
Kitsch’i üretebilen bir ülke olan Türkiye’de ‘Kitsch’in konumu, burada
avangardın yeşermemiş oluşu gerçeğiyle birlikte düşünülünce daha da anlamlıdır.
Avangard üretemeyen tüm toplumlarda, ‘Kitsch’ taklit kültür oldukça hızlı bir
şekilde gelişiyor. Kitsch pahalı ve ulaşılamayanlara alternatif olarak
vardır.Halkın büyük bir kesimi ulaşılabilir olanı istiyor. Türkiyede avangard
sanatın görülmemesi ülke ekonomisinin gelişmemesi ile bağlantılı bir
durumdur.Batı ülkelerinin sahip olduğu birçok şeyi kopyalayarak, içinede kendi sahip olduğu arabesk kültürü karıştırarak Kitsch kültürü
pekiştirmektedir.Gecekondular arasında yapılan uzun göktelenler, İstanbulda
Venedik mimarisinden kopya edilen Venedik Saraylarının yapılması, Mtv de
yayınlanan video kliplerinin ve melodilerinin
Türk sanatçıları tarafından birebir kopya yapılması yada Kayışdağında Facebook
logosunu kullanan bir Facefood adında bir yerin olması bir kitsch yaşantının
olduğunu gösterir. Türkiye'nin divası olarak medyanın topluma gösterdiği Bülent
Ersöy gerek giydiği abartılı kostümleri (tüllü şapkaları,maskeleri ve
makyajları ..vs) gerek abartılı
tavırları ile Kitcsh bir sanatçı olduğu söylenilebilir.Sanat piyasasında
satılan resmin para ettiğinden dolayı iyi olarak görülmeside bir gösteri
(Spectacle)dir. (4)Ali
Artun ‘Çağdaş Görme Eğiliminde güzel’ isimli makalesinde zamanımızda
neyin doğru, neyin iyi ve neyin güzel olduğuna ilişkin normları piyasa
belirlemektedir demiştir.Yani değerinin kaydettiği ‘rekor’, rekoru yaratan
sanat patronunun statüsü,ve bütün bu hadisenin meşrulaştırılmasına ilişkin
safsata (sofistleştirme) nedenleriyle aynı zamanda ‘elitist’tir. Bir sanat
eserinin duyularımız üzerindeki etkisi hayret,çarpılma, şaşkınlık, artık daha
ziyade onun fiyatıyla ilgilidir.(4) Türkiyedeki çoğu koleksiyoner de resmin sanatsal değerinden çok para edip
etmediğiyle ilgilenmekte yada popülar olup olmadığı ile ilgilenmekte,
genellikle Greenberg’in de bahsettiği gibi kolay anlaşılabilen Kitsch sanatı
istemektedir.
Toplumda kitsch kuralcı
ve akademik olan bakış açısıyla mantar gibi yayılabilmektedir.Ancak bu bakış
açılarından kurtulabilindiğinde avangard çoğalmaya ve üremeye başlayacaktır.
________________________________________________________________________
(1) Clement Greenberg ‘Avangard
ve Kitsch ’,Partisan Review,New York ,VI,sy.5(1939)
(2) Gösteri Toplumu,Guy
Debord,Ayrıntı Yayınları,sf: 14
(3) ‘Çağdaş Sanatın
Örgütlenmesi-Estetik Modernizmin Tasfiyesi’ İletişim Yayınları, Ali Artun,sf:46
(4)
http://www.aliartun.com/content/detail/54
KAYNAKLAR
(1) Clement Greenberg ‘Avangard ve Kitsch’, Partisan
Review,New York,VI,sy.5(1939)
(2) Gösteri Toplumu Guy Debord Ayrıntı Yayınları
(1996)
(3) ‘Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi-Estetik
Modernizmin Tasfiyesi’ İletişim Yayınları, Ali Artun - 2010, SY: 577
(4) http://www.aliartun.com/content/detail/54
No comments:
Post a Comment